Nový institut českého práva: náhrada za narušení dovolené
9. 3. 2015
9. března
Blíží se doba letních dovolených. Víte, na co máte od loňského roku nárok? Konečně se také klienti cestovních kanceláří v České republice dočkali standardů běžných v západoevropských zemích, totiž možnosti reklamovat dovolenou i z hlediska nemajetkového. Konkrétně v paragrafu 2543 nového občanského zákoníku, platného od 1. ledna 2014, stojí: "Při porušení povinnosti, za niž odpovídá, nahradí pořadatel zákazníkovi vedle škody na majetku také újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen."
Tato újma je v praxi označována také jako náhrada za zkaženou dovolenou nebo jako ztráta radosti z dovolené. Zahrnuje všechny ty případy, kdy se fotografie a popis zájezdu značně liší od reality – ubytování v hotelu s méně hvězdičkami, nedostatečný úklid, potíže se stravou, hluk a mnoho dalších. Podle statistik se s podobnými problémy při zájezdech setkala minimálně čtvrtina Čechů.
Zákon pamatuje i na posunutí termínu konání zájezdu ze strany cestovní kanceláře. Pokud jste už zaměstnavateli nahlásili volno a změna není možná, bude Vám také náležet náhrada újmy za zmařenou dovolenou.
Pozor – lhůta pro reklamaci je pouze jeden měsíc!
Dříve se turistické zájezdy mohly reklamovat až do tří měsíců, nově je to však jen 30 dní. A do stejného termínu musí být stížnost pořadatelem vyřízena, jinak má klient právo obrátit se na soud.
Na vady zájezdu se však musí upozornit hned, tedy řešit je přímo na místě s delegátem prostřednictvím reklamačního protokolu. Důležité je také pořízení fotodokumentace a pomůže i podpora dalších účastníků. Pokud se klient nedočká okamžité nápravy dle dohody, může si ji zjednat sám a cestovní kancelář vynaložené náklady následně proplatí. Pozor jen na ono dodržení měsíční reklamační lhůty.
Co všechno může být považováno za nedostatky ve stravování?
Na dovolené se právem těšíte také na dobré jídlo. Možná jste nevěděli, že reklamovat lze nejen jeho naprostý výpadek a nepoživatelnost, ale také jednotvárnou nebo málo teplou stravu, samoobsluhu místo deklarované obsluhy číšníkem, dlouhou čekací dobu, špinavé stoly, ubrusy, příbory či nádobí, ale také chybějící restaurace nebo supermarket při samozásobování.
Na jak velkou slevu má spotřebitel nárok?
Vodítkem při stanovení výše odškodnění může být kodex International Travel Quality, který používají už i mnohé české cestovní kanceláře. Podle něho lze za neposkytnutí objednaných služeb získat výrazné slevy z ceny zájezdu – například za nižší kategorii hotelu až 25 %, za nedostatečný úklid, nepřiměřený hluk, chybějící klimatizaci či venkovní bazén až 20 % nebo za nevyhovující pláž a nižší třídu v letadle až 15 %.
Dá se očekávat, že díky novému občanskému zákoníku už klienti cestovních kanceláří nebudou váhat a v případě zkažené dovolené se přihlásí o kompenzaci. Dalším pozitivem by mělo být postupné zkvalitnění trhu v oblasti cestovního ruchu.